-
تلوّندرعقیده،تغییردرادعا
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:41
تلون در عقیده و ادعا، از ویژگیهای شاخص علی محمد باب است که حتی منابع بابی و بهائی بدان اعتراف دارند. مرحوم حسین محبوبی اردکانی در تعلیقاتش بر «المآثر و الاثار» مینویسد: باب «در 1260 ادعای ذکریّت کرد یعنی که مفسر قرآن است. در 1261 ادعای بابیت کرد یعنی وسیلهِ رابطه با امام زمان است. در...
-
پاسخ ربطی به سؤال نداشت!
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:40
سپهر در تاریخ قاجاریه (ج 2، ص 431) گفتگوی علمای اصفهان با علی محمد باب را بهتفصیل نقل کرده و نوشته است که در این جلسه میر سید محمد امام جمعهِ اصفهان و محمد مهدی کلباسی فقیه و میرزا حسن نوری حکیم با جمعی از علما به ناهار دعوت شده بودند. کلباسی، دربارهِ نحوهِ استنباط احکام شرعی، از او...
-
باب و چالشهای پیش رو
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:39
زندهیاد استاد محیط طباطبائی، شخصیتی است که به «وسعت اطلاع» ، و «دقت نظر» و «امانت در نقل» ، شهره مجامع علمی است. وی داستان جالبی را به نقل از مرحوم ابوالحسن جلوه (حکیم مشهور پایتخت در عصر قاجار) درباره مناظره علمای اصفهان با باب نقل میکند که شنیدنی است. استاد محیط داستان را از سید...
-
روِیای یک پروفسور بهائی
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:38
جناب پروفسور استنودکاب که یکی از «عقل کل» های بهائیت در مغرب زمین است در سال 1325 (بیش از 60 سال قبل) مقالهای نگاشته و پیشبینی کرده که در سال 2001 میلادی جهان به تسخیر بهائیان درمیآید و آنگاه وضعیت عالم را در آن سال ترسیم کرده است. پیشگوییها و بهتر بگوییم: خوابهای خوش زیر و...
-
خشم سران بهائیت از بی توجهی جهانیان به آنان
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:37
بیش از یک و نیم قرن است که بهائیت به وجود آمده ودرطول این دوران با وجود فعالیت تشکیلاتی منسجم در سر تاسر جهان وحمایتهای بیدریغ کانون های قدرت جهانی از این فرقه وسران آن، در این زمان طولانی در جذب مردم جهان توفیقی نداشتند. این عدم توفیق باعث شگفتی سران این مسلک سیاسی شده...
-
مظلومنمایی به قیمت دروغپردازی
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:37
یکی از اهرمهای قوی تشکیلات بهائیت برای حفظ و صیانت از خود و همچنین جلب ترحم و احیاناً کسب حمایت عمومی، استفاده از حربه مظلومنمایی است که در این راه سابقهای دیرین دارند و موارد بسیاری مشاهده شده که حتی به دروغپردازی نیز روی آوردهاند و گاه این دروغبافیها چنان آشکار است که...
-
خاطرات حسین فلاح؛ یک نجاتیافته دیگر
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:36
مسلمان شدن من چند دلیل داشت، اول این که بسیاری از دوستان من مسلمان بودند من هم دوست داشتم مثل آنها آزاد باشم. نه این که در چنبره و حصار تشکیلات بهائیت باشم. در دوران انقلاب من حدودا یازده، دوازده ساله بودم بعد از آن هم که جنگ پیش آمد مسلمانان را میدیدم که چطور خالصانه به دین، ملت و وطن خود عشق میورزند. من هم دوست...
-
دیگر به بهاء و عبدالبهاء ایمان ندارم!
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:35
خانم مهناز رئوفی در شرح گفتگوی خود با یک فرد بهائی (به نام آقای منطقی) در خانه خویش، در ایام ناراحتی شدید خود از سران محفل بهائیت میگوید: در حالی که وسایلم را جمع میکردم چشمم به تابلوی عکس عبدالبهاء افتاد. با عصبانیت تابلو را برداشتم و بر زمین کوبیدم و با هر دو پا روی آن ایستادم و گفتم:...
-
خاطرات یک نجاتیافته
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:34
خانم مهناز رئوفی، در محیط بهائی رشد یافت، اما فسادها و تناقضهایی که در کار همکیشان خود (بویژه سران محفل بهائیت) دید،وی را بشدت از این مسلک بیزار کرد و این امر، همراه با مطالعه مستقیم درباره اسلام، باعث تشرف او به اسلام و تشیع گردید. خاطرات خانم رئوفی که اخیراً تحت عنوان «سایه شوم؛...
-
عظمت یک بانوی فقیر مسلمان!
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:33
نورالدین چهاردهی، پژوهشگر مطلع تاریخ ادیان و مسالک، مینویسد: در ایامی که سرشماری اخیر ایران [دهه 1340ش] انجام گرفت تعرفههایی تحت عنوان چهار دین رسمی (اسلام، مسیحی، یهود، زرتشتی) و کلمه غیره نیز افزوده شده بود، بهائیان خواستند بنویسند بهائی، اداره آمار نپذیرفت. محفلهای شهرهای شمال، همه با...
-
بهائیت از دیدگاه امام خمینی
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:32
اسلام و مذهب مقدس جعفری سدّی است در مقابل اجانب و عمال دست نشانده آنها، چه راستی و چه چپی، و روحانیت که حافظ آن است سدّی است که با وجود آن، اجانب نمیتوانند به نحوی که دلخواه آنها است، باکشورهای اسلامی و خصوص با کشور ایران رفتار کنند، لهذا قرنها است که با نیرنگهای مختلف برای...
-
بهائیت و سیاست؛ تناقض شعار و عمل
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:32
رهبران بهائیت همواره بر جدایی دین از سیاست تأکید داشته و به دنبال آن، بر عدم پیوند بهائیت و بهائیان با جهان سیاست اصرار میورزند. عباس افندی بر آن بود که «بین قوای دینییه و سیاسیه تفکیک لازم است» و هم او گفته است که «بهائیان به امور سیاسی تعلقی ندارند» و مهمتر از آن، از منظر وی:...
-
راز قتل طیب!
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:31
آقای حسین شاه حسینی، از فعالان سیاسی دهه 20 به بعد، در مصاحبه با یکی از نشریات اظهارات مفصل و راهگشایی راجع به مرحومان حاج اسماعیل رضایی و طیب حاج رضایی داشتند که طی سه شماره در مهر 81 در یکی از روزنامه های کشورمان به چاپ رسید. طیب، در تاریخ قیام 15 خرداد شخصیتی نامآشنا و بینیاز از...
-
خروش بر توطئهها!
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:30
مبارزات حضرت امام خمینی(ره) علیه سیاستهای ضد دینی و ضد فرهنگی رژیم پهلوی در 1341ش در جریان انجمنهای ولایتی و ایالتی به صورت علنی آغاز شد. پس از رحلت آیتالله بروجردی در 1340، دستگاه دولت پنداشت فرصتی برای خارج کردن کامل مذهب از امور اجتماعی به دست آمده، لذا حرکت ضد دینیاش را شدت...
-
هشدار به مسؤولان رژیم
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:29
از سالهای پایانی دهه 20، حجهالاسلام فلسفی، واعظ شهیر، از سوی آیتالله بروجردی مامور پیگیری و ابلاغ پیامهای ایشان به شاه و دولت در امر بهائیان شد. مرحوم بروجردی طی دیدارهای خصوصی و با ارسال نامه از آقای فلسفی میخواست که در ملاقات با دولتمردان ذیربط، خطر بهائیان را گوشزد و از آنان بخواهد...
-
با خارجیها سر و سرّ دارند
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:28
از اوایل سالهای دهه 1320، بهائیان دست به تبلیغات وسیع و آشکاری زدند که عموما با مخالفت و مقاومت مردم مسلمان روبهرو میشد و طبعا کار به درگیری و بعضا کشتار مسلمانان میانجامید. آنها حتی یک بار همه افراد یک خانواده مسلمان یزد را شبانه قتل عام کردند.1 تبلیغات بهائیان که با آشوب و...
-
نگران از نفوذ!
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:27
پس از سقوط دیکتاتور پهلوی در شهریور 20، انتظار میرفت که مبارزهای پیگیر از سوی روحانیت با عوامل و ارکان نظام دیکتاتوری آغاز شود، اما این مبارزه به دلایل گوناگون چون: وعدههای سران رژیم (بویژه شاه جوان) به جبران گذشته، بازشدن نسبی فضا برای برگزاری مراسم دینی و از سوی دیگر تبلیغات...
-
تخریب «هویت» ملی؛ به نفع غربزدگی
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:26
از جملهِ تمهیدات استعمارگران در قرن 19 و 20 میلادی، اقداماتی بود که جهت همگون سازی فرهنگی جوامع غیراروپایی، خصوصاً اسلامی با جامعه اروپا انجام دادند. این اقدامات بویژه روی دو کانون خطرناک متمرکز شده بود: 1. ترویج اباحهگری و سکولاریسم و دنیوی (غیردینی) کردن عامهِ مردم، که در هر جامعه، با...
-
شکست اقتدار ملی و دینی کشورهای اسلامی
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:25
بر اساس نظریه ماکس وبر، رشد سرمایهداری در اروپا مرهون پیدایش پروتستانیتیسم و نوگرایی در دین بود. از دیگر آثار این نوگرایی مذهبی، رشد ناسیونالیزم (اصالت خاک و خون) و تفکیک اروپا به کشورهایی مستقل از کلیسای کاتولیک مستقر در رم بود. به عبارت دیگر، با شکسته شدن کیان یا اقتدار مذهب کاتولیک در...
-
استعمار و ظهور مسلکهای شبهدینی
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:24
دینسازی به عنوان بخشی از اهداف استعماری در دویست سال اخیر، بین صاحبنظران رشته تاریخ و سیاست، محل بحث سیاسی و فرهنگی شدیدی است، اما در هر صورت نمیتوان انکار کرد که این دو قرن برای کشور ما نمودار تغییر جهتی ژرف در تحولات سیاسی، اجتماعی و فکری بوده که پیامدهای درازمدتی را در برداشته...
-
میرزا آقا خان نوری و حسینعلی بهاء
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:24
برغم مخالفت شدید مرحوم امیرکبیر با باب و بهاء، میرزا آقا خان نوری (رقیب و عامل قتل امیر) با حسینعلی بهاء روابط صمیمی و همکاری سری داشت. ذیلاً نخست با منش اخلاقی و مواضع سیاسی میرزا آقاخان آشنا میشویم و سپس روابطش با بهاء را بررسی میکنیم. 1. میرزا آقا خان نوری؛ پیوند با انگلیس (و روس)...
-
بیا تا عزیزت کنم!
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:22
عزیز خان مُکری آجودان باشی / سردار کل، از دولتمردان برجسته و باکفایت ایران در زمان ناصرالدین شاه، و از برکشیدگان شخص امیرکبیر است که گفته میشود جمله مشهور: «عزیزا، بیا تا عزیزت کنم» سخنی است که امیر به وی گفته و قصدش انتصاب وی به ریاست کل قوای نظامی ایران بوده است.1 سردار، دختر امیر...
-
پایداری یاران امیر
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:22
مورخان (اعم از بهائی و غیربهائی) اتفاق دارند که عامل اصلی سرکوبی فتنه بابیان، و اعدام پیشوای آنان (باب)، شخص امیرکبیر بوده است. جالب این است که، حواریون و یاران باوفای امیر نیز نظیر آیتالله حاج شیخ عبدالحسین تهرانی (وصی امیر)، میرزا محمدهاشم طباطبایی (منشی مخصوص و محرم راز امیر)،...
-
روادار، اما نه با دینسازان وحدت شکن
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:21
تاریخ ایران، میرزا تقی خان امیرکبیر را رادمردی اصلاحگر میداند که عاشق پیشرفت و تعالی ایران بود و جان بر سر دفاع از آزادی و استقلال کشور گذاشت. مورخان، عموماً دربارهِ اخلاق وارسته، و درایت و کفایت سیاسی امیر اتفاق نظر دارند و در شرح خدمات بزرگ او در عرصههای سیاسی و اقتصادی و نظامی و قضایی،...
-
واکاوی پرونده وزیر همایون در عصر قاجار ؛ کارنامه یک وزیر بها
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:20
در دوران سلطنت قاجار، از بدو تأسیس تا وقوع کودتای انگلیسی 1299، تنها به یک وزیر بهائی در حکومت ایران برمیخوریم که آن هم پس از برکناری از وزارت، و صرفاً به انگیزه سیاسی، در خط این فرقه افتاده است: میرزا مهدیخان کاشی وزیر همایون (1282ـ1336ق). وزیر همایون پسر فرخ خان امین الدوله است که...
-
سقوط در دام بهائیت
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:19
وزیر همایون، اواخر عمر (دوران ورشکستگی سیاسی) به قول بامداد: «انحراف عقیده مذهبی» یافت1، یعنی «بابی شد و ترتیبات دیگری در زندگانی او به وجود آمد و به صورت خیلی عبرت آور و تأسف انگیز درگذشت» 2 و کارش (در پریشان حالی) به آنجا کشید که حتی قبرش بر بازماندگان مخفی ماند. قرائن تاریخی، حاکی است...
-
امیرکبیر در مقابله باب و بهاء!
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1387 21:18
یکی از طرق شناسایی ماهیت و مواضع سیاسی میرزا حسینعلی بهاء، مؤسس بهائیت، بررسی روابط و مناسباتش با رجال عصر خویش است. وضعیت فکری و سیاسی رجالی که با او در «پیوند» یا «ستیز» بودهاند، نشان میدهد که بهاء، در چه خطی سیر میکرده: خط دفاع از مصالح ایران یا خیانت به آن؟ خط ستیز با دشمنان...
-
بهاییت و توحید
سهشنبه 24 اردیبهشتماه سال 1387 16:37
در تکمیل مباحث گذشته بخصوص مباحث مربوط به کشف حقیقت، ان شا الله در این مبحث آیات قرآنی مربوط به مباحث اسلام و کفـر را بیان کرده و به توضیح آنها برای طالبان واقعی حق و عدالت و نه گمراهان معاند، میپردازیم. آیات قرآنی مربوطه را به چهار قسمت تقسیم میکنیم، در مرحله اول و دوم آیات راجع به اسلام آمده که بیانگر دو نوع از...
-
حقیقت چیست ؟
سهشنبه 24 اردیبهشتماه سال 1387 16:37
بر خلاف تبلیغات نا آگاهان نسبت به اسلام، و کسانیکه حتی ادعای دنباله روی حقیقت را داشته اند، دین اسلام اولین دینی است که با صراحت تمام همه مردم را دعوت به تحقیق کامل در راه کشف دین برتر و صراط مستقیم مینماید قرآن کریم در آیات متعددی انتخاب دین و روش زندگی را به مردم وا گذارده و آنان را از تبعیت بی قید و شرط هر دینی نهی...
-
کلید های قصر
سهشنبه 24 اردیبهشتماه سال 1387 16:35
" به یاران بشارت دهید که کلیدهای قصر (باغ) توسط حکومت اسرائیل تسلیم بیت العدل گردید . این مکان مقدس که حضرت بها الله پس از خروج از عکا در آن اقامت فرمودند، اکنون مفروش می گردد تا هنگام افتتاح باب تشرف برای زائران مهیا باشد. شوقی. "!! مجله "اخبار امری" ، "ارگان رسمی محفل ملی بهائیان ایران" ، شماره 8_9 ، آذر_دی 1329 ه....