بررسی و نقد بهاییت

وب نوشته های یک آنتی بهائی در بررسی و نقد فرقه ضاله بهاییت

بررسی و نقد بهاییت

وب نوشته های یک آنتی بهائی در بررسی و نقد فرقه ضاله بهاییت

نمونه یک جامعه بهائی در دنیای متمدن

خلاصه مقاله پروفسور جان کول بنقل از مجله ریلیجن (ماه می سال2000 ) در باره تنوع نژادی وامور غیر اخلاقی و نقش پول در جامعه بهائیان امریکا خصوصا موارد اتهامی اعضای محفل محلی شهر لس انجلس امریکا:پروفسور جان کول استاد دانشگاه میشیگان آمریکا و محقق بزرگ در زمینه تاریخ ادیان خصوصا بهائیت در این مقاله بسیار مفصل و طولانی  ابتدا به بررسی عوامل انحلال  محفل محلی شهر لس انجلس آمریکا در سالهای 86 الی 88 میلادی توسط محفل ملی بهائیان آمریکا پرداخته ومهمترین دلیل انجام این کار را نیز فقدان ارزشهای اخلاقی و

  بی نظمی اداری قید کرده است.ولی اکثر ناظران محلی معتقدند این درگیری و  کشمکش ناشی از دو علت اساسی بوده است یکی اختلافات شدید قومی و نژادی در  لس انجلس و دیگری منازعه دائمی بین پول و قدرت ما بین اعضای محافل ملی و  محلی امریکا بوده و سرانجام نتیجه گیری کرده است که اطلاعات محدود انتخاباتی و  سانسور شدید در تشکیلات بهائی ومشکلات و درگیریهای اجتماعی این منازعه را  شدت بخشیده است.

 آقای جان کول در ابتدای مقاله ضمن بیان تاریخچه مختصری ازظهور آئین بهائی در ایران  و تعالیم و آوزه ها و قوانین و محدودیتهای انظباطی شدید آن اشاره و سپس به  بررسی مبسوط جامعه بهائیان لس انجلس آمریکا پرداخته و می گوید این جامعه  نمونه کاملی از یک جامعه پرتضاد و پر تناقض در ایالات متحده آمریکاست. این جامعه  دارای تنوع  بسیار زیاد نژادی و مذهبی و قومی از ملیتهای مختلف دنیاست که به  آمریکا مهاجرت کرده اند .از اینرو محفل محلی لس انجلس با مشکلات منحصر بفردی  همچون وسعت جامعه و تنوع نژادی و قومی آن روبروست وناگزیر بایستی مثلا  ضیافتهای نوزده روزه را در سیزده منطقه برپا کرده و اداره نماید.این گستردگی و تنوع  نژادی  اختلافات قومی و اقتصادی موجود در جامعه بهائیان لس انجلس را دائمی  ساخته است.لذا اعلان انحلال محفل محلی لس انجلس نیز بناچار در یک جلسه عمومی  در مرکز بهائیان این شهر و بوسیله یکی از اعضای محفل ملی آمریکا بنام جیمز نلسون در  ماه جولای سا ل 1986 به اطلاع همگان رسید .

 دلائل اصلی این انحلال مسائل غیر اخلاقی جامعه و قصور افراد محفل محلی درامر نظارت  و کنترل مستمر و عدم پیگیری و کنترل رفتارهای غیر اخلاقی افراد جامعه بهائی لس انجلس از جمله مبادرت به قمار بازی انحرافات جنسی مصرف مواد مخدر و ....... بوده است.
 لازم بتذکر است بدنبال انحلال محفل محلی لس انجلس یک کمیته ۶نفره از طرف محفل  ملی امریکا مسئولیت اداره موقت بهائیان لس انجلس را بعهده گرفت تا متعاقبا  اعضای رسمی محفل محلی انتخاب و جایگزین گردند.

 یکی از عیوب و مشکلات اساسی محفل محلی لس انجلس مساله شایعه پراکنی و غیبت  و عیب جوئی اعضای این محفل از یکدیگر و از تصمیمات متخذه توسط اعضاء محفل بوده است در حالیکه روال عادی در جامعه بهائیت بر این قرار است که پس از اتخاذ تصمیم  در خصوص موضوعی توسط محفل محلی  همگان از آن موضوع اطاعت بی چون و چرا  داشته باشند.

 بر اساس اعتقاد ناظران بی طرف که از دور این قضایا را دنبال می کنند یکی از علل اصلی  این انحلال را منازعه قدرت ما بین محفل محلی لس انجلس و محفل ملی امریکا و  عدم مطابعت بی چون و چرای انها از ایشان عنوان کرده اند.

 یکی دیگر از مشکلات جامعه بهائیان لس انجلس مهاجرت بی رویه شمار زیادی از بهائیان  ایران به این شهر بوده است که از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شروع و مدتها  ادامه داشت و همین امر به ناگاه شمار بهائیان ایرانی مقیم لس انجلس را از چند هزار نفر  به 79000 نفر افزایش داد . این بهائیان ایرانی بدلیل عدم اشنائی به زبان انگلیسی و  نا مانوسی با فرهنگ و آداب و رسوم غربی و از طرفی خود برتر بینی آنها نسبت به  بهائیان غیر ایرانی ( چون ایشان بدلیل ایرانی بودن زادگاه بهائیت خود را  تنها بهائیان  راستین تلقی و دیگران را فاقد این اصالت در مذهب تلقی می کردند ) همگی باعث گردید  تا ایشان از شرکت در اکثر ضیافات 19 روزه فاصله گرفته و حتی به شکل دهی دسته  های مجزا با مکانهای اقامتی مستقل از بهائیان دیگر کشورها رغبت پیدا کنند . البته باید   متذکر شویم که این مهاجرت بی رویه ایرانیها به آمریکا و خالی کردن ایران به مزاق  محفل ملی امریکا خوش نیامد و ضمن انتقاد صریح از این عمل آنها به اعمال فشار بیشتر  به بهائیان مهاجر ایرانی پرداخت و به انحاء مختلف به تحقیر و توهین  آنها اقدام نمود  ( که  چرا بدون اخذ ویزای قانونی و بصورت قاچاق از طریق مرز های غیر قانونی و بصورت دزدانه  از کشور خارج و حتی در بسیاری موارد بهائی بودن خود را نیزبه منظور تسهیل در فرار   پنهان داشته اند ) حتی در یک مجلس رسمی نیز روحیه خانم  یکی از ایادی امرالله به  توبیخ آنها پرداخت و گفت: شما به هیچ وجه نبایست ایران را ترک می کردید و حال که  ترک کرده و به اینجا آمده اید بایستی خود را با قوانین و اداب و رسوم امریکا تطبیق داده و  از اوامر صادره اطاعت کرده و خود را با جامعه بهائیان آمریکا همسان نمائید ( درست بر عکس آ نچه که توسط  رهبران مذهبی ارامنه و یهودیان مهاجرت کرده به آمریکا از  آنها  می خواهند تا آداب و رسوم ملی خود را حفظ کرده و گروهی مشخص و متمایز از  جامعه آمریکا برای خود داشته باشند.) و جالب است بدانید که بهمین خاطر تا مدتها  از کاندیداتوری افراد ایرانی برای عضویت در محفل ملی و محافل محلی آمریکا ممانعت  بعمل می اوردند تا بدین وسیله نارضایتی خود را از مهاجرت ایشان به امریکا ابراز کرده باشند.
 مشکل دیگر محفل محلی لس انجلس مسائل مالی خصوصا موضوع پول بوده است که  یکی دیگر از عوامل انحلال این محفل را بوده است . چون بر اساس امار منتشره از ۱۲۰۰ نفر بهائی بزرگسال که بطور معمول بصورت خیریه کمکهای مالی به جامعه بهائی میکردند  تنها ۱۲۵ر حاضر به ادامه اینکار شده و علت آنرا هم عدم اعتماد کافی به اعضای  محفل محلی اعلام کرده اند که این امر در نهایت باعث کاهش درآمد محفل ملی آمریکا  از درآمدهای خیریه منطقه لس آنجلس شده است . مشکلات مالی بوجود آمده  برای کتابفروشی بهائی منطقه لس انجلس و ورشکسته شدن آن و نهایتا مقروض شدن  این مرکز فرهنگی نیز به موضوع مورد مناقشه بین محفل محلی و محفل ملی آمریکا  بدل شده که تا مدتها لا ینحل باقی مانده بود.

این است نمونه یک جامعه بهائی که مدعی دین جدید مورد نیاز جامعه بحران زده بشری در جهان است و مطالعات این استاد آمریکائی که مدتها مجذوب شعارهای ظاهر فریب بهائیت شده بود ولی از ادامه این مسیر اشتباه آمیز خودداری نمود ،  نمونه ای از سراب بهائیت و بحران درون تشکیلاتی آن است .

 

 

منبع : سایت ایران سهراب http://www.iransohrab.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد