بررسی و نقد بهاییت

وب نوشته های یک آنتی بهائی در بررسی و نقد فرقه ضاله بهاییت

بررسی و نقد بهاییت

وب نوشته های یک آنتی بهائی در بررسی و نقد فرقه ضاله بهاییت

پیدایش فرقه بهاییت و عقاید آنها

بهائیت انشعابی از بابیگری است و بابیت انشعابی از شیخیگری است. در اوائل قرن نوزدهم شیخ احمد احسائی و سید کاظم رشتی، مدعی رابطه مستقیم با امام زمان (عج ) شدند و خود را واسطه میان مردم مسلمان و آن حضرت معرفی کردند از همین جا راه و رسم شیخی پدید آمد و جمعی از افراد ساده لوح و گروهی از فرصت طلب ها به آن گرایش پیدا کردند.
شیخ ملاحسین بشرویه , پس از سید کاظم رشتی، رهبری فرقه را به عهده می گیرد و در سفری به شیراز با سید علی محمد شیرازی (محمد باب ) ملاقات نموده و مرید و سرسپرده او می شود. محمد باب بعد از ادعای بابیت امام زمان (عج ), ادعا می کند که خود امام زمان است و کار را تا ادعای نبوت پیش می برد و بعد از محاکمه و زندان در تبریز اعدام می شود. بعد از اعدام سید باب عده ای از فریب خوردگان و به تشویق و تحریک فرصت طلبان و توطئه استعمار, عده ای به میرزا یحیی نوری (صبح ازل ) و عده ای دیگر به میرزا حسینعلی نوری (بهاءالله ) گرویدند. بهاء خود را پیامبر نامید و از همین جا فرقه بهایی پدید آمد.
میرزا حسینعلی نوری و میرزا یحیی نوری دو فرزند میرزا عباس بودند که در شهر نور مازندران زندگی می کرد. ((بهاء)) همراه با برادرش در تهران پرورش یافت و مقدمات علوم را آموخت . بهاء و برادرش در ابتدا متمایل به تصوف شدند و به مسلک درویش ها درآمدند. سپس به باب گراییدند. این دو برادر ضمن ملاقات با علی محمد باب , تصمیم گرفتند که از طریق تلاش در راه بابیت به آب و نان و مقامی برسند, لذا بهاء و صبح ازل در تهران کار تبلیغات بابیت را آغاز می کنند آنگاه به مازندران و جاهای دیگر رفتند و همه جا گرد و غبار و فتنه را برمی انگیختند و باب هم به هنگام مرگ وصیتنامه ای نوشت و صبح ازل را جانشین خود کرد و بهاء را به محافظت او گماشت.
 عقاید بهاییت : به چند مورد از عقاید آنها اشاره می شود.
1- این فرقه می گوید, سید علی محمد باب امام زمان است که ظهور کرده و با ظهور او اسلام پایان گرفته و اینک دین جدید ظهور کرده و مردم باید همگی بهایی شوند, (شخصیت و اندیشه های کاشف الغطاء کتاب (الایات البینات ) به کوشش دکتر احمد بهشتی , ص 109, کانون نشر اندیشه اسلامی )
 2- پنهان کردن دینشان را ضروری می دانند به اصطلاح قائل به تقیه هستند.
3- روزه نوزده روز است قبل از عید شروع و به عید نوروز ختم می شود.
4- نماز جماعت باطل است مگر در نماز میت .
5- قبله آنها مرقد بهاءالله است در عکا.
6- حج برای مردان واجب است و بر زنان واجب نیست , آن هم (حج ) در خانه ای است که بهاء در آن اقامت داشته , یا در خانه ای که سید علی محمد باب در شیراز در آن سکنی داشته است به جا آورده می شود.
7- اعیاد پنجگانه دارند: - عید ولادت باب , اول محرم . - عید ولایت بهاء دوم محرم . - عید اعلان دعوت باب , پنجم جمادی . - عید نوروز, (المدخل الی دراسه الادیان والمذاهب , العمید عبدالرزاق محمد اسود, ج 3, صص 311 - 308, انتشارات الدار العربیه للموسوعات ).
8- نماز پنج تکبیر دارد ودر دو وقت خوانده می شود یکی هنگام تولد و یکی هم هنگام مرگ . و مطهرات پنج تا است : آب , هوا, آتش , خاک , بیان . همه چیز نجس است مگر آنچه آیه (الله اطهر) بر آن خوانده شود و عبادتگاه ها طبق وصیت بهاء باید از نه کناره و یک گنبد تشکیل بشود و این عبادتگاه ها در فرانکفورت در آلمان و سیدنی در استرالیا و کامپالا در اوگاندا, لیمیت در شیکاگو و پاناما سیتی در پاناما و دهلی نو در هندوستان است , (شخصیت و اندیشه های کاشف الغطاء، ص 111 و 139, دکتر احمد بهشتی ).
فرقه های بابیه و بهائیه : بعد از اعدام سید علی محمد باب بابیت به سه فرقه تقسیم شد و بعد از مرگ بهاءالله نزاعی که بین دو برادر عباس افندی و محمد علی به وجود آمد دو فرقه دیگر اضافه شد, مجموعا" پنج فرقه شدند. 1- ازلیه (به رهبری میرزا یحیی نوری , صبح ازل ) 2- بهائیه (به رهبری میرزا حسین علی , بهاءالله ) 3- بابیه خالص (فقط رهبری سید علی محمد را قبول دارند) 4- بابیه بهائیه عباسیه (رهبری عبدالبهاء عباس افندی ) 5- ناقضون (اتباع میرزا محمد علی برادر عبدالبهاء), (المدخل الی دراسه الادیان والمذاهب , ج 3, ص 312, العمید عبدالرزاق محمد اسود).
کتاب های بهائی ها عبارتند: 1- الاتقان ; 2- اشراقات والبشارات والطرزات ; 3- مجموعه الواح مبارکه , که وصایایی بهاء به پسران خود می باشد ; 4- کتاب شیخ ; 5- الدرر البهیه ; 6- الحج البهیه ; 7- الفرائد ; 8- فصل الخطاب .
این کتابها را به بهاء نسبت داده اند ولی در حقیقت او ننوشته است بلکه پیروان بهاء اینها را نوشته و به او نسبت داده اند, (المدخل الی دراسه الادیان والمذاهب , ص 311 و 312).
در کتاب شخصیت و اندیشه های کاشف الغطاء نیز از سه کتاب دیگر اسم آورده است . 1- هفت وادی , 2- هیکل , 3- اقدس.

 برای آگاهی بیشتر ر.ک :
- شخصیت و اندیشه های کاشف الغطاء (الایات البینات ) آیت الله العظمی جعفر کاشف الغطاء، دکتر احمد بهشتی , نشر اندیشه های اسلامی
- بهائیت چگونه پدید آمد, نورالدین چهاردهی , انتشارات فتحی
- ارمغان استعمار, محمد محمدی اشتهاردی , انتشارات نسل جوان

منبع : http://www.iransohrab.net/content/view/682/80/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد